Запитання служителю: Чи є Дух Святий особистість, чи ні?
Питанн: Чи є Дух Святий особистість, чи ні? я думаю що це розум Божий, Його воля і задум! Чи правильно я розумію?
Відповідає: Юрій Вірста, бакалаврант богослов’я
Доброго дня! Дякую, за таке важливе запитання!
Цей матеріал потрібен для того, щоб зустрівши антитринітарій могти протистояти їх єресі і для особистого розуміння. Кожен член церкви, який вірить в Триєдиного Бога повинен знати те, у що він вірить. Це стосується не лише служителів, а всіх членів Божої церкви.
Єдине джерело, на яке можна опиратись і якому можна вірити це Слово Боже. Якщо вчення не підтверджується Біблією, то воно нічого не варте і витрачати час не потрібно. Як казав один з найвидатніших богословів піонерів адвентизму Джон Невіс Андрюс: «я проміняв би тисячу помилкових вчень на одну істинну». Сам Ісус сказав в Євангелії від Івана 17:17 Освяти Ти їх правдою! Твоє слово то правда.
Тому будь-яка ідея, яка не підтверджена Біблією, вона не береться до уваги і вона нам не потрібна, навіть, якщо в неї вірить більшість авторитетних церков і її керівників.
Варто зауважити, що Старозавітнє «Яхве» може стосуватись, як і Бога Отця, так і Бога Сина. А ще, так як в древньоєврейській не має голосних букв ім’я «Яхве» це найбільш наближене до правди чим до прикладу «Єгова».
Одна з основних задач Послання до Євреїв показати завдяки Старому Заповіту перевагу Христа над Ангелами, Мойсеєм і священниками-левитами. Якщо всі в тому числі і Ангели повинні поклонятись Ісусу Сину Божому, то це може означати лиш одне, що Ісус Христос Такий же Бог, як і Отець. Тому що в Старому Заповіті тільки єдиний Бог достойний поклоніння. Я Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю з дому рабства. 3 Хай не буде тобі інших богів передо Мною! 4 Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею. 5 Не вклоняйся їм і не служи їм, бо Я Господь, Бог твій, Бог заздрісний, що карає за провину батьків на синах, на третіх і на четвертих поколіннях тих, хто ненавидить Мене, 6 і що чинить милість тисячам поколінь тих, хто любить Мене, і хто держиться Моїх заповідей. Вихід 20:2-6.
В Псалмі 101 автор звертається в молитві до Бога Яхве, тобто до Бога Отця. А у першому розділі послання до Євреїв автор цитує з Старозавітнього 101 Псалма слова, які були адресовані до Бога Отця, але використовує їх у відношенні до Бога Сина – Ісуса Христа (Євреїв 1:10-12). Друге підтвердження ми знаходимо в Об’явленні де Ісус каже неодноразово: Я Альфа й Омега, говорить Господь, Бог, Той, Хто є, і Хто був, і Хто має прийти, Вседержитель! Об’явлення 1:8. Де цитуються слова пророка Ісаї: Так говорить Господь, Цар Ізраїлів та Викупитель його, Господь Саваот: Я перший, і Я останній, і Бога нема, окрім Мене! Ісая 44:6. Слова, які належали Богу Отцю, цитує Син Божий Ісус Христос, виходить Бог Яхве і Ісус мають одну і ту ж Божественну природу. А у книзі Об’явлення 22 розділі 12-13 текстах говориться: Ото, незабаром приходжу, і зо Мною заплата Моя, щоб кожному віддати згідно з ділами його. Я Альфа й Омега, Перший і Останній, Початок і Кінець. Важко визначити в контексті Хто саме це говорить. Але далі в 16 тексті говориться: Я, Ісус, послав Свого Ангола, щоб засвідчити вам це у Церквах. Я корінь і рід Давидів, зоря ясна і досвітня! Об’явлення 22:16. А в 20 тексті ще серйозніші докази, про те, що мова йде про Ісуса: Той, Хто свідкує, говорить оце: Так, незабаром прийду! Амінь. Прийди, Господи Ісусе! Об’явлення 22:20. А ще в книзі Об’явлення вперше розділяють престол Бог Отець і Агнець. І показав він мені чисту ріку живої води, ясну, мов кришталь, що випливала з престолу Бога й Агнця. Об’явлення 22:1.
У Євангелії від Івана вже в першому тексті є серйозна заява на Божественність Христа, особливо закінчення тексту де сказано: «Слово було Бог». Вже тут зрозуміло, що мова йде про Божественну Особу. Але найсильніший аргумент міститься у Івана 8:58. Ісус їм відказав: Поправді, поправді кажу вам: Перш, ніж був Авраам, Я є. Що відсилається на знаменитий текст Старого Заповіту: І сказав Бог Мойсеєві: Я Той, що є. І сказав: Отак скажеш Ізраїлевим синам: Сущий послав мене до вас. 15 І сказав іще Бог до Мойсея: Отак скажи Ізраїлевим синам: Господь, Бог батьків ваших, Бог Авраама, Бог Ісака й Бог Якова послав мене до вас. А оце Ім’я Моє навіки, і це пам’ять про Мене з роду в рід. Вихід 3:14-15.
Використання Ісусом цих текстів стосовно Себе представляє незламний доказ Його повної Божественності. Христос відкрито застосував до Себе той самий вираз, який Бог Старого Завіту використав у Книзі Вихід, щоб позначити Свою Особу для поневолених синів Ізраїлевих. Більш того, Ісус є не лише Богом, Який називає Себе «Я є», але і Богом, Який оголошує Себе як «Бог Авраама, Бог Ісаака і Бог Якова», Той, Який є «Господь, Бог батьків ваших» (Вих. 3:15). Ісус найбільш очевидно претендує на звання Бога Виходу, Господа (Яхве, Єгови) Бога великих патріархів, родоначальників народу ізраїльського.
Чи зрозуміли ті, хто слухає сенс слів Христа? Поза всяким сумнівом, вони зрозуміли! Інакше вони не відреагували б на слова Христа так, як вони відреагували. У наступному тексті повідомляється, що люди «взяли каміння, щоб кинути в Нього» (Ів. 8:59). Чому? Тому що це була типова реакція юдеїв на блюзнірські слова чи вчинки! А що таке богохульство? Це намагання людини бути Богом!
В 5 розділі Дії Апостолів міститься вагомий аргумент стосовно Божественності Святого Духа. І промовив Петро: Ананію, чого сатана твоє серце наповнив, щоб ти Духу Святому неправду сказав та присвоїв із заплати за землю? Хіба те, що ти мав, не твоє все було, а продане не в твоїй владі було? Чого ж в серце своє ти цю справу поклав? Ти не людям неправду сказав, але Богові! Діяння 5:3-4. Вагомий він тому, що збрехати можливо лише розумній істоті, яка здатна на самосвідомість. І друге, що варто підмітити, сам Апостол Петро сказав: «Ти не людям неправду сказав, але Богові».
Схожий доказ записаний в Ефесян 4:30: І не засмучуйте Духа Святого Божого, Яким ви запечатані на день викупу. Засмутити неживий бездушний предмет неможливо. Таке можна зробити лише з особистістю.
Одна з найбільших таємниць це єдність Трьох Осіб Божества. Триєдність Бога неможливо усвідомити людським розумом. Найперше на що хотілося б звернути увагу, це на уривок який записаний в Євангелії від Матвія 28:19 Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Де слово «Ім’я» вжито в однині, але перечислювались Три Особи. В поєднанні з віршем, що записаний в 2 Коринтян 13:13 Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога й Отця, і причастя Святого Духа нехай буде зо всіма вами! Амінь.
Інше цікаве свідчення ми знаходимо під час хрещення Ісуса, коли Себе явили одночасно Три Особи. І ось небо розкрилось, і побачив Іван Духа Божого, що спускався, як голуб, і сходив на Нього. 17 І ось голос почувся із неба: Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав! Матвія 3:16-17. Надзвичайним є те, що на хрещенні Ісуса були присутні всі Три Особи Божества, Котрі єдині в спасаючому плані. Звичайно підтвердження Триєдиного Бога не обмежене лиш Новим Заповітом.
Слухай, Ізраїлю: Господь, Бог наш Господь один! Повторення Закону 6:4. Де слово «один», а точніше «єдиний» (echad) означає один серед інших. В Мойсея був достатній словниковий запас, щоб використати інше слово, яке означало – один, єдиний. Тому він знав, що він каже. Також це слово (echad) зустрічається в Буття 2:24 де воно описує двох людей, які з’єднались в єдине ціле узами шлюбу.
Варто також відмітити в Буття 1:26 І сказав Бог: Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою, не Моєю, а Нашою.
Важливе знання граматики для того, щоб розуміти приналежність тих чи інших слів у посланнях. Таких як в Тита 2:13, 2 Петра 1:1, Римлян 9:5.
Також важливим є правильний переклад слів для того, щоб зрозуміти суть, яку Павло хотів передати в своїх посланнях. Наприклад в Посланні до Колосян 1:19 говорилось про повноту Ісуса, а вже в Колосян 2:9 відкривається, що це за повнота – це повнота Божества.
Найбільш сильним доказом того, що Ісус є Бог записано в Филип’ян 2:6-8 Він, бувши в Божій подобі, не вважав за захват бути Богові рівним, але Він умалив Самого Себе, прийнявши вигляд раба, ставши подібним до людини; і подобою ставши, як людина, Він упокорив Себе, бувши слухняний аж до смерти, і то смерти хресної…
Матвія 12:31,32 всім відомі тексти, в яких йдеться про найвищу міру зневажання Божества – хула. Якщо таким чином зневажати можна лише Божественну Особистість, то питання Божественної природи Духа Святого саме собою відпадає.
А все оце чинить один і той Самий Дух, уділяючи кожному осібно, як Він хоче. 1Коринтян 12:11. Лише свідома особистість може мати волю, робити так, як того хоче.
Бо всі, хто водиться Духом Божим, вони сини Божі; 15 бо не взяли ви духа неволі знов на страх, але взяли ви Духа синівства, що через Нього кличемо: Авва, Отче! 16 Сам Цей Дух свідчить разом із духом нашим, що ми діти Божі. Римлян 8:14-16.
Так само ж і Дух допомагає нам у наших немочах; бо ми не знаємо, про що маємо молитись, як належить, але Сам Дух заступається за нас невимовними зідханнями. Римлян 8:26. Одне з найсильніших доказів особистісного характеру Святого Духа.
Найвідоміший Біблійний текст, який записаний в Івана 3:16, як не дивно, антитринітарії використовують для того, щоб засудити вчення про Божественність Трьох Особистостей, а саме Сина Божого Ісуса Христа. Йдеться про те, що якщо «Син» і ще й «Єдинороджений» то значить Він мав початок, а не існував вічно. Але «Єдинороджений» означає – єдиний в своєму роді, таких, як Він нема. Чому ж коли Ісус звинуватив фарисеїв, що вони сини диявола ніхто не сприймав це, як дійсність, що вони родились від нього, а лише те, що їх вчинки відповідають диявольським. Єдинороджений також означає особливу близькість з Батьком. Ще одне, що варто зауважити в Івана 5:17 Ісус каже: «Отець Мій працює і Я працюю», за ці слова Його хотіли вбити йдеться у 18 вірші, оскільки зрозуміли, що Він ставить Себе рівним Богові.
Чи важливе правильне розуміння Бога? Звісно! Звичайно, віра в спасаючу кров Христа спасає всіх, але правильне розуміння Бога і допомагає будувати відносини згідно віри. Правдиве вчення і правдиве розуміння Хто Такий Син Божий прямо впливає на майбутнє віруючих, яке чекає їх у вічності, тому що саме Христос, Син Бога Живого дає нам всім це спасіння.
Тому кожен християн, кожен віруючий в Бога і у Слово Боже, повинен зростати в пізнанні Бога Отця, Сина і Духа святого і будувати з Єдиним Богом свої особисті відносини і навчати оточуючих, які вагаються або не знають свого Спасителя особисто.
Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, 20 навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів. І ото, Я перебуватиму з вами повсякденно аж до кінця віку! Амінь. Матвія 28:19-20.
Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога й Отця, і причастя Святого Духа нехай буде зо всіма вами! Амінь. 2 Коринтян 13:14.