Питання Служителю: Як зрозуміти ввесь текст Кол. 2:16?
Іван Запитує: Як зрозуміти ввесь текст Кол. 2:16? Про яку саме суботу йде мова в цьому тексті?
Відповідає Євгеній Семеняк, бакалаврант богослов’я:
Вітаю, Іване
Розберемо текст, який записаний Павлом до Колосян 2:16:
16 Тому хай ніхто не судить вас за їжу чи за напій, чи за участь у святі, чи за новомісяччя, чи за суботи…
Полеміка, яка відображена Павлом в Кол. 2:16, у багатьох відношеннях нагадує полеміку в Гал. 4:8-11. У посланні до галатів немає безпосередніх посилань на суботу. Однак Павло згадує, що деякі християни галати здійснили обряд обрізання (Гал. 6:12; 5:2) і почали дотримуватись «днів, місяців, та пори року» (Гал. 4:10). В обох уривках забобонне дотримання священних часів описується як рабська залежність від так званих «стихій».
«Так і ми, поки дітьми були, то були поневолені стихіями світу» (Гал. 4:3). «Стихії світу – stoikeia tou kosmou» не мають нічого спільного з Старим Заповітом, оскільки закон Мойсея не був відомий галатам в дні їх язичництва. Більшість дослідників вбачають в «стихіях світу» основні елементи цього світу, такі, як: земля, вода, повітря і вогонь, або астральні божества, що управляли людською долею. Однак, контекст ясно показує, що Павло викриває галатів за повернення в їх язичницьке минуле. Вони повернулись до використання свого язичницького календаря.
У Посланні до галатів, однак, осуд «лжеучителів» більш суворий. Який вирок оголошує Павло для фальшивих вчителів? Вони гідні «анафеми» (Гал. 1:8,9), оскільки навчають «іншої Євангелії». Їх вчення про те, що заради виправдання і спасіння необхідно дотримуватися днів і часів, перекручує саму суть Євангелія (Гал. 5:4).
Які «дні» (Гал. 4:10) дотримувалися галати – язичницькі свята чи біблійну суботу? Деякі дослідники стверджують, на підставі паралельного тексту Кол. 2:16, де згадуються «суботи», що під «днями» в Посланні до галатів маються на увазі саме біблійні щотижневі субботи.
Павло показує, що перелік в Кол. 2:16, безсумнівно, відноситься до юдейського релігійного календаря, для якого характерні такі категорії, як свято, новомісяччя і суботи. В той час як перелік в Гал. 4:10, що складається з «днів, місяців, часів і років», описує язичницький календар, неприйнятний для Павла і його релігійних громад.
Отже, в Кол. 2:16, справді говориться про суботу, яка відноситься до юдейського релігійного календаря (за неслідування якої лжевчителі критикували колоських християн), але не про щотижневу суботу, а про річні свята, які в Лев. 23:37, 38 названі «вашими суботами», які ізраїльтяни святили, окрім Господніх субот.
Язичники висміювали євреїв за їх прагнення до відділення, особливо за трьома пунктами: обрізання (Кол. 2:11), особливі закони харчування та пиття та святі дні, які вони відзначали. «Новомісяччя» – святкування початку кожного нового місяця; субота – святкування щотижневої суботи. А текст в Кол. 2:17 дає нам зрозуміти, що обрядові старозавітні настанови для юдеїв – це лише тінь того майбутнього, яке для християн стало сьогоденням.
З повагою,
Євгеній