Запитання служителю: Хто такі сини Божі?
Євгенія запитує: Хто такі сини Божі? Чи це були діти Сифа?
Відповідає Андрій Зубчук, бакалаврант богослов’я:
2 І побачили Божі сини людських дочок, що вродливі вони, і взяли собі жінок із усіх, яких вибрали.
Дякую за таке цікаве питання, яке турбувало, повірте, навіть багатьох богословів. Й дійсно, у дослідженні смислу цього тексту багато людей зупинилися на думці що сини Божі – це занепалі ангели. Та і якщо зазирнути в Бут. 6:4, одразу в очі кидається слово «велетні», яке на івриті, себто на мові, котрою спершу було написане Святе Письмо, воно має цікаве значення. Це слово буквально читається як «нефейлім», а буквальне значення має як «занепалі» чи навіть «впалі». Спершу можна подумати що всі пазли складаються, навіть підсвідомо здається все простим та зрозумілим. Але в дослідженні Слова Божого потрібно бути уважними, адже як і в цьому випадку, ми дуже легко можемо випустити з уваги декілька важливих фактів. На приклад, давайте разом поглянемо що пише Євангеліє від Матвія 22:30:
30 «Бо в воскресенні ні женяться, ані заміж виходять, але як Анголи ті на небі».
Якщо на додаток повернутися до самого терміну «велетні» — по контексту воно відноситься саме до дітей між синами Божими та дочками людськими, а його буквальне значення івриту направлене більше на моральну занепалість. Щобільше, фраза використана в Бут. 6:4 підтверджує цю думку – «славні від віку», буквальні «ті, хто зробили собі ім’я» — перегукується з історією про вавилонську вежу зі Бут. 11. Тобто, сини Божі – точно не ангели. Хто ж такі сини Божі надалі ми можемо побачити з аналізу наративу деяких розділів Книги Буття.
Відповідь на це питання можна знайти розглядаючи Бут. 4-5 – розділи, котрі розділяють людство на дві лінії, через вбивство Авеля Каїном. Себто, діти Каїна – діти людські та діти Сифа – сини Божі. Такі імена були дані ним на основі їхнього буття — через бунт чи послух стосовно Бога. Найбільший контраст видно в сьомому поколінні існування людства – між Ламехом, котрий хвалився своїми вбивствами та Єнохом, котрий, на той час, був єдиним кого Бог забрав на небо живим. Також ми можемо побачити схожий наратив зі Бут. 3 – а саме зі Євою. Єва (Бут. 3:6) на подобі до синів Божих (Бут. 6:2) вибрала те що було добре в її очах, але її вчинок поніс тотальні наслідки – морального занепаду та навіть понад цього.
Себто, з аналізу наративу Книги Буття можна побачити як автор розрізнює дві групи людей – діти людські та Божі. Хоча багато фактів ніби свідчать що одна з цих груп складалася з анголів, Новий Завіт заперечує подібну точку зору. Розгляд минулих паралелей та акцентів залишених автором допомагає зробити певні висновки того, що сини Божі – це дійсно були діти Сифа, вірні Богові. Але в союзі зі дочками роду Каїна – в їхніх дітях можна побачити не тільки силу роду Сифа, але й моральну деградацію роду Каїна у своєму поєднанні, через що їх стали називати велетнями.
З повагою,
Андрій