Запитання служителю: Христос упразднил Тору?
Юрій Васильович запитує: Здравствуйте! Хотелось бы ясности относительно следующих текстов: 14, 16-17. Получается что Христос упразднил Тору? Речь о каких праздниках, какие субботы, и разве все праздники назывались субботами?
Відповідь: Добрий день Юрій Васильович!
Дякую за це важливе запитання. Розглянемо уривок з Послання до Колосян 2:14, 16-17, де апостол Павло пише:
«Він знищив рукописання, що було на нас, яке було нам противне, і взяв його з-посеред нас, пригвоздивши його до хреста… Отож, нехай ніхто не судить вас за їжу, чи за пиття, або за свято, чи новий місяць, або суботи, бо це тінь майбутнього, а тіло — Христове» (Кол. 2:14, 16-17).
Давайте детально розберемо, про що йде мова і як це співвідноситься з Торою.
- Чи Христос скасував Тору?
Однозначно ні. Ісус Христос сам підтвердив значущість Закону в своїй Нагірній проповіді: «Не подумайте, що Я прийшов знищити Закон чи Пророків: не знищити Я прийшов, але виконати» (Матв. 5:17). Христос виконав всі вимоги Закону, включаючи ті, що стосувалися жертвоприношень і обрядів, які вказували на Нього як на Месію.
У тексті Колосян 2:14 Павло говорить про «рукописання», яке було на нас і пригвоздене до хреста. Це стосується обрядового закону, а не морального Закону Божого (Десяти Заповідей). Жертвоприношення і ритуали були символічними прообразами майбутньої жертви Ісуса Христа. Коли Христос помер на хресті, вони виконали свою роль і більше не були обов’язковими для виконання.
- Які «праздники, суботы» маються на увазі?
У єврейській релігійній традиції всі свята, пов’язані з обрядовим законом, могли називатися «суботами», бо вони передбачали відпочинок і припинення звичайної праці. Наприклад, такі дні, як День Очищення (Йом-Кіпур) чи Песах, часто називалися «святковими суботами».
Апостол Павло перераховує три категорії обрядових практик:
- Свята (річні свята, як Песах чи Шавуот);
- Нові місяці (місячні обряди поклоніння);
- Суботи (щорічні або святкові дні відпочинку, не пов’язані з Десятьма Заповідями).
Ці практики мали символічне значення, але з приходом Христа вони більше не були обов’язковими.
- Чи стосується це суботи з Десяти Заповідей?
Ні. Павло не говорить про сьому суботу як день відпочинку, встановлений у Десяти Заповідях (Вихід 20:8-11). Сьома субота була встановлена ще в Едемському саду до гріхопадіння (Бут. 2:2-3) і залишалася важливою частиною Божого морального закону. Вона є знаком вічного заповіту між Богом і Його народом (Вихід 31:16-17).
Отже, текст із Кол. 2:16-17 говорить про обрядові суботи та інші ритуали, які були тінню майбутнього — вони вказували на Христа. З Його смертю ці тіні стали реальністю, і обрядовий закон втратив свою значущість. Однак моральний закон, включаючи суботу як день відпочинку, залишається в силі.
Цей уривок є нагадуванням, що спасіння дається не через дотримання обрядових законів, а через віру в Ісуса Христа: «Бо благодаттю ви спасені через віру, а це не від вас, це — Божий дар» (Еф. 2:8).
З найкращими побажаннями,
Андрій